Sunday, July 28, 2013

Realiti Berbuka Di Malaysia

Salam peeps

Agak terkesan bila baca ayat ni dari Contengan Jalanan. But it's through though. Realiti berbuka puasa di Malaysia. Bukan semua. Tapi sebilangan manusia. Dulu pun salah seorang juga.Malam tujuh likur pasang pelita tak ingat pulak malam seribu bulan. Qiyam haruslah tidak kot. Eksaited nak raya punya pasal. Dengan fikir kuih raya yang tak siap lagi. Terawih pun burn. Sedih tapi itu realiti.

Tak salah pun berbuka di hotel-hotel besar dan lauk penuh di meja. Salah tu bila tak solat semata-mata nak habiskan makanan di meja buffet. Kononnya rugi woi! Bayar RM50++ sekadar nak makan sikit. Kalau setakat nak makan alas perut baik tak payah makan hotel. Pergi je beli kat bazar tu haa...
Jadi salah lagi bila tamak haloba dan nafsu kuasai diri ambik lauk penuh pinggan macam lava letusan gunung berapi. Konon rugi tak ambik nanti habis orang lain makan. In the end lauk yang banyak tadi tak habis pun makan. Yang tak luak pun ada. Membazir je kan. Dulu pun salah seorang manusia ni.

Cuba untuk jadi yang lebih baik sekarang. Penuhkan jiwa yang kosong. Masih dalam proses belajar. Harap belum terlambat. =')

p/s: Tahun ni ramdhan banyak pengisian jiwa. Alhamdulillah. Harap berterusan. Doakan. =)

4 yang komen mengomen:

nik ros said...

btol la. tak salah mkn kat hotel or mana2 restoran cuma yg wajib tu kena la buat kan

Najla Khairiyyah said...
This comment has been removed by the author.
ashra said...

betul...

trend kan..mesia ni menghidupkan perkara yang sesia dari yang mengumpulkan pahala..banyak membazir kat param,buffet ramadan,dan mall shopping raya..hehe

~batrish♥~ said...

nik ros : ha'a akak..tak slah makan kat hotel cuma yang wajib kenala buta =)

najla : hihi..tula adik..masa nak akhir-akhir ni la baru bz nak buat persiapan raya..sampai terlupa nk kumpul pahala lebih..peringatan untuk diri akak sniri gak..huhu.. =)


ashra : biasala..malaysia memang suka ikut trend..hihi.. manusia kan kadang-kadang terlupa.. =)

 

Blog Template by batrisyaamylea BloggerCandy.com