Wednesday, March 9, 2011

Interview dua hari berturut-turut Part 2

assalamualaikum semua...
woh siap ade part 2 lagi ni..hehe
ari tu da ade entry yg briefly psal interview ni...
so malam ni kite cite lagi details ye...

saya dapat 2 interview dari dua buah kilang position as Quality Control
di butterworth dekat area permatang pauh...
kalau dari rumah saya kat kepala batas tu ikut highway 1 jam lebih je dari rumah...
kalau dapat keje sni..tiap2 minggu saya balik punye...haha...*anak manja mak ayah..^_^
first interview dekat FIKA FOOD INDUSTRIES...company ni anak syarikat REX INDUSTRIES...
tau tak?kalau tak tau tu buat-buat tau je la ye..hehe...
interview ni hari khamis...bayangkanla pagi tu pukul 5 pag baru je sampai dari shah alam...
lepas tu pukul 9 dah bertolak pegi butterworth..mengantuk gile kot...tak prepare langsung...tawakal je...
interview kat sini punye la best...tak tanya pon soklan yang berkaitan pasal cmpany ni ke..pe yg saya belajar ke...die tanya soklan pertama:
interviwer : mak ayah kamu bagi tak keje sini kalau kena duk hostel (hostel die macam apartmen ooo..)
interviewey : mak ayah saya bagi...lagipon tak jauh sangat pon dari rumah..=)

interviewer : awak boleh kerja cepat ke?kalau u nak i nak amik...
interviewey : (dalam ati) eh..tanya ni je terus nak amik keje wah senangnye interview ni...(cakap mulut) kalau sekarang tak boleh lagi...i tengah practical training lagi kat KL hujung bln baru habis..lepas tu boleh la keje...

interviewer : ooo..u still practical ya...kilang coklat ka? jauh lari ooo dari company ni...sini handle meat and bakery...takpa2 u belajar sikit mesti boley...u kira cnfirm mau keja ka?kalau confirm i nak hold this position utk u....macm ni u kol i next 2 weeks konfemkan u nak or tak...kalau nak kira i xamik orang da...i amik u saja...

interviewey : ok boleh2...i konfemkan next 2 weeks...(dalam hati sok ae interview g tak tau g mcam ne...tapi da excited gile ni...first interview da de org nak amik keje..hehe)




second interview kat UNITED MALAYAN FLOUR...area yang sama macam FIKA jugak cuma lorong je lain...hehe...first time tgk kilang ni...mak datok...besar kot...ish gerun lak nak keje sini...
melangkah masuk ke office...dan berjumpa cik norma...
kat sini org yang interview saya 2 org...sorang melayu sorang cine...
kat sini macam2 yang diorang tanya...first diorg belek2 sijil saya...
lepas tu tanya satu-persatu pasal sijil tu...
pastu tanya pasal ISO, HACCP (ini skop keje seorang QC ye semua)
tergagap-gagap jgak la...nak menjawab semua tu...
tapi interviewer ni cool jugak..masa saya nervous tu..diorg buat lawak siap nak bg hilang nervous saya..=)
tapi satu soalan yang saya rasa macam huh?patut ke soklan ni?huhu

interviewers : awak ade boyfren?
interviewey : (dalam ati) eh kena tau jugak ke...hurm jawab je la...ADE...
interviewers : die duduk mne?area sini ke?
interviewey : (dlam hati) ish kne tau jugak ke...selalu suami yang org tnye..boyfren tak pulak..jawab je la...die duk Kedah...
interviewers : keje ape?
interviewey : (dalam hati) ish umi pon tak tnye sampai macam ni...saya pon jawab la...dotdotdot....
interviewer: kami bukan nak larang staf kami ade boyfriend...cuma masalah bila boyfren dekat ni...hari-hari tunggu depan pintu...mengganggu kerja pekrja2 kami...boyfren kamu tu pon dekat je...tiap2 minggu boleh datang tu...macam mne tu?
interviewey : erk...nak jawab pe....takpe nnt saya explain kat die..mst die fham...lagi pon die pon keje...




interviewer: okeh nanti kami akan hubungi cik...ada lagi a few candidates nak interview...
interviewey : okeh thank you...




maka habislah 2 interview beturut-turut ni...penat jugak...bukan penat interview tapi penat ulang alik..haha...
balik2 je rumah tdo sampai petang kot...

pengalaman mengajar kita untuk lebih dewasa dan bersedia...i'm ready for interview now...da tau sedikit sebanyak banyak mana nak hadapi interview...

firstly...MESTI DATANG AWAL...KALAU BOLEH 1/2 JAM AWAL...
secondly.......PKAIAN MESTI KEMAS DAN NAMPAK MEYAKINKAN...
thirdly.....JAWAB DENGAN YAKIN DAN TEGAS...
fourtly.....JANGAN  TIPU TAU..KALAU TAK TAU CAKAP JE TAK TAU..KALAU TAK NANTI KORANG YANG RASA SUSAH NAK CERITA BALIK...

TU JE TIPS2 BERGUNA DARI SAYA...HEHE....

bye peeps goodnite =)





~bAtRisH~

No comments: